Terapia ręki
Terapia ręki swoje podstawy zawdzięcza Integracji Sensorycznej, poza nią czerpie wiedzę z innych obszarów/dziedzin nauki jaką jest: fizjoterapia(anatomia), terapia zajęciowa, arteterapia, terapia widzenia, pedagogika. Ogólnym celem terapii ręki jest holistyczne podejście do dziecka. Dlatego na zajęciach z terapii ręki nie skupiamy się wyłącznie na dłoni/ręce. Terapię ręki najczęściej zaczynamy od stabilizacji ciała/postawy. Wzmocnienie centrum ciała. Stopniowo od dużych ruchów przechodzimy do mniejszych i bardziej precyzyjnych ruchów. Podczas pierwszych zajęć przeprowadzany jest wywiad z Rodzicem, który zostaje uzupełniony o diagnozę/zestaw prób nakreślających wyzwania rozwojowe dziecka i tym samym cele szczegółowe zajęć.
Ćwiczenia są dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka. Zawsze są dobierane indywidualnie.
Terapia ręki skierowana jest do dzieci:
- z zaburzonym napięciem mięśniowym w obrębie górnej kończyny obniżone napięcie lub wzmożone
- z nieprawidłową postawa ciała (dzieci, które nie potrafią przyjąć prawidłowej pozycji przy stoliku, leżą przy stoliku, podpierają się)
- przejawiających trudności z wykonywaniem codziennych czynności (picie z kubka, samodzielne ubieranie się, zapinanie guzików, suwaków itp.)
- z trudnościami podczas zabaw manipulacyjnych (układanie małych przedmiotów, wydzieranie, lepienie z plasteliny).
- z problemami z grafomotoryką (pisanie, chwyt pisarski, rysowanie, malowanie, wyklejanie).
- z zaburzeniami koordynacji wzrokowo ruchowej (nawlekanie w określonej kolejności, przepisywanie/odwzorowanie).
